Medborgarförslag
Mitt förslag såg ut på följande sätt:
Förbered eleverna – Inför mentorskap i skolan
Gymnasieskolan står inför stora utmaningar. För att gymnasieskolan ska lyckas att förbereda eleverna för framtiden krävs ytterligare satsningar för ökad företagsamhet. Idag har gymnasieskolan projektet Ung Företagsamhet, men det räcker inte.
Gymnasieskolan måste utöka till flera projekt. Det första steget för att öka företagsamheten är att införa ett mentorskapsprogram. Oscarsgymnasiets skolkonferens har redan ställt sig positiva till detta, men det krävs mer. Det krävs konkret handling! BUN, Barn- och Utbildningsnämnden, borde ge gymnasieskolan ett direktiv för att införa ett mentorskapsprogram.
Ett mentorskapsprogram skulle vara till för alla som inte har praktik under sin gymnasietid. Skolan ska sträva efter att erbjuda eleverna att få en mentor utanför skolan inom ett område som intresserar eleven. En mentor som kan ge tips inför framtiden och som kan fungera som en första kontakt i arbetslivet.
För att möjliggöra dessa träffar skulle det upprättas ett ”kontrakt” mellan eleven och mentorn. Kontraktet skulle innehålla hur ofta man ska träffas, tre punkter som ska utveckla eleven, tre punkter som ska utveckla mentorn och tre punkter på hur man ska uppnå målen.
Nu återstår det bara att företagarna ska säga sitt, för eleverna har redan gjort det. I Luppenkätetn 2009 svarade 52.7% av eleverna i Årskurs 2 att man kan tänka sig att starta eget. Nu krävs det att vi satsar för att hjälpa dessa att starta eget och för att behålla dessa ungdomar inom kommunen.
Anton Holmgren
Kandidat till kommunfullmäktige
Urbota dumt förslag. Med tanke på att Oskarshamn ligger bland dom sista kommunerna i landet på näringslivsrankingen så är det där fokus ska vara och anledningen till den låga rankingen stavas socialdemokraterna som alltid motverkar privata initiativ i praktiken och missbrukat sin maktställning.
Nej, jag tror inte det är ett dumt förslag. Givetvis måste vi satsa på näringslivet för att förbättra företagsklimatet, men detta är ett steg för att öka intresset hos yngre att starta eget.
Detta ska inte ses som ett alternativ till satsningar på näringslivet utan ses som ett komplement till skolan för att skolan ska bli mer inriktad mot entreprenörskap.
Elever har efterfrågat ett större utbyte med näringslivet för att man ska veta vad olika arbeten ställer för krav och vad olika arbeten innebär i praktiken och detta är ett sätt att öka kontakten mellan skolan och näringslivet.