Regionalutveckling
Hur ser framtiden för Oskarshamn och Kalmar län ut blir det en förändring eller är allt som vanligt om 10-15 år?
En avgörande fråga är nog hur det kommer att bli för tillverkningsindustrin i Sverige. Kommer den långsiktiga trenden med utflyttning och färre anställda eller får vi se nya trender. Först och främst tror jag att botten är nådd och vi får se fler företag som återvänder till Sverige. En andra notering är på det sätt Scania behöll sina anställda istället för att avskeda. Man valde långsiktighet i stället för kvartalspolitik, vilket är lätt hänt då man är börsnoterat. Troligen kommer Scania bli en vinnare när nu konjunkturen vänder och beställningarna återkommer. Volvo gjorde motsatsen och vara snabba med att avskeda och för att nu börja anställa. Kompetent och duktig personal är kommer att förbli hårdvaluta.
Just tillgången på välutbildad personal som vara är en viktig faktor för att Sverige ska få full utdelning när ekonomin väl har vänt. Det gäller t.ex. att kunna ta till vara på den viktiga erfarenheten från den utbildningsinsats som gjordes av Scania då 600 anställda gick på gymnasieutbildning i stället för att vara arbetslösa. För kommunens del borde nu erfarenheter dras av mötet med 600 vuxna som går gymnasieutbildning.
Många ekonomer menar att vi måste göra åtgärder för att ge ungdomar som saknar fullständiga gymnasiebetyg en andra chans. En första åtgärd är att tillsammans med Linnéuniversitet för att utveckla nya pedagogiska metoder för att erbjuda dessa ungdomar utbildning. När mer än 20% hamnar utanför kan det faktiskt vara utbildningssystemet som har brister och inte bara skylla på ungdomarna.
Slutligen bör det sägas att tillverkningsindustrin är med all sannolikhet undervärderad när det gäller betydelsen för ekonomin. Räknar man in alla företag som är underleverantörer, servicefunktioner, tjänstesektorn så kommer vi att få helt andra siffror. Ett sådant exempel är kärnkraftsindustrin i Oskarshamn. Utöver de anställda på OKG och SKB så har vi många företag som levererar varor och tjänster . Frågan hur man ska förena tillverkningsindustrins utveckling med möjligheten att bredda näringslivet. Mervärdesövenskommelsen kan bli en riktig vinstlott för Oskarshamn. Att finna former för att skapa nya idéer och forskningsprojekt kan på sikt betyda mer än själva slutförvaret. Ett annat exempel är hamnsaneringen som blir det största av sitt slag i Sverige. Här borde vi skapa förutsättningar för forskare att följa hamnsaneringen och dra viktiga slutsatser samtidigt som vi borde kunna få miljöteknikföretag att intressera sig för Oskarshamn. Jag har uppfattat att rektorn för det nybildade Linnéuniversitet har visat ett stort intresse för Oskarshamn vilket lovar gott. Personligen tror jag på kort och medellång sikt att axeln Kalmar-Oskarshamn kommer att vara att vara viktigare för den regionala ekonomin än Kalmar-Växjö. Den avgörande betydelsen för denna slutsats är att Kalmar och Oskarshamn kompletterar varandra medan Kalmar och Växjö slåss om samma köttbitar.
För att utveckla axeln Kalmar-Oskarshamn ytterligare behöver vi fortsätta förbättra kollektivtrafiken. Utbyggnaden av stråktrafiken med buss visar på en snabb tillväxt. Senaste året runt 15% vilket är en stark siffra jämfört med resten av landet . Vi behöver fortsätta att bygga ut turtätheten och dessutom koppla snabbussar för att nå en restid på en timma. Denna utveckling ska användas som ett starkt argument för få till nybyggnad av järnväg mellan Ålem-Oskarshamn-Simpevarp och på sikt till Västervik. Då skulle vi nå Kalmar-Oskarshamn på 35 minuter. Nästa viktiga område är utvecklingen Oskarshamn-Jönköping med tågtrafik. Då når vi Nässjö som kan bli vår viktigaste resepunkt för stambanan.
Ska vi lyckas måste vi vara fortsatt offensiva och visa upp Oskarshamns utvecklingsmöjligheter och locka många att förstå vår storhet. Räknar man upp ekonomiska basfakta som t.ex. medelinkomst så hamnar Oskarshamn i elitserien och då ska man betänka på vår stora inpendling av arbetskraft.
Den fråga vi måste ställa oss är om vi ägnar tid i politiken åt rätt frågor. Jag tycker att utvecklingsfrågorna har för liten plats och att vi allt för lätt hamnar på stickspår.
Ulf Nilsson
Kandidat (s) till landstingsfullmäktige