OSKARSHAMN ÄR MÖJLIGHETERNAS STAD

Det är en oerhört stor förmån att få skriva lite fritt om mina tankar. Först måste jag väl ändå få

tycka lite så här efter en Almedalsvecka som har varit uppmärksammad av flera olika skäl. Vår partiordförande höll ett mycket bra tal som jag tog till mitt hjärta.

För mig är det mycket smaklöst att kalla till presskonferens och vara gråtmild, såsom Sven Otto Littorin – moderat företrädare gjorde och tala om att han anser sig och sina barn förföljda av massmedia. Detta visar sig dock vara långt ifrån sanningen och nu han dessutom själv sett till att hela Sverige vet vad hans barn heter. Den dagen tidningarna ställer en obehaglig fråga är inte när

de vill ha ett svar – det är när de redan vet svaret, så att säga sanningen är det bästa man kan göra.

 

Under de senaste åren som Oskarshamnsbo måste jag säga att det har hänt otroligt mycket, vi har flera arrangemang än det är möjlighet att delta i. Latitud 57 är något som vi ser fram emot och hoppas kan vara ett fortsatt sommararrangemang i staden. Vi har en otrolig skärgård där vi snabbt med cykel eller bil kan ta oss till havet och dessutom få ligga helt för oss själva (om vi vill det) och bara njuta av natur, hav och frisk luft. Vi har två fantastiska badplatser i Oskarshamn Gunnarsö och Havslätt där det anordnas olika arrangemang hela sommaren för både turister och oss som bor i staden.

 

Sedan april har jag börjat på nytt arbete och utbildar i Yrkessvenska för Oskarshamnare som behöver lära sig mera svenska. Många av dessa har drabbats hårt i lågkonjunkturen och blivit arbetslösa. En av mina deltagare har haft en brevväxling om sin ersättning som pågått i tre månader och var så olycklig till slut så att denne inte visste om det var värt att leva – dennes enda önskan var att göra rätt för sig men det var inte helt lätt. Dessa människor har det ju dubbelt så svårt då de inte alltid förstår det skrivna ordet helt korrekt och Sverige får man nog kalla ett blankettsamhålle.

 

Det finns så många förutfattade meningar om att det kommer människor till Sverige som bara vill lyfta bidrag och jag kan dock intyg att alla dessa som jag möter uppe hos mig vill ha ett arbete och göra rätt för sig – det tycker att Sverige är ett fantastiskt land att bo i och kanske ännu bättre för oss Oskarshamn är en otrolig idyll att få bo i. De tycker att kunna hyra sig en lägenhet hos allmännyttan Byggebo och dessutom få både inglasad balkong och uteplats är en otrolig förmån och vi skall vara stolta i Oskarshamn som har en så bra och uppskattad allmännytta.

 

Vår viktigaste uppgift nu är att i första hand vinna valet så vi får fortsatt förtroende att styra denna kommun och vår andra uppgift blir att se till att alla som vill ha arbete i alla fall skall erbjudas någon sysselsättning det finns inget som gör människan mer passiv än att inte vara behövd.

 

Jag vill uppmana alla att njuta av vår vackra kommun i denna soliga sommar – inte klaga värme är gott – och vi vet alla det kommer en vinter och det enda positiva med vintern är att vi har fått en ny regering i Sverige en röd/grön.

 

Yvonne Bergvall

Kommunfullmäktiges ordförande


Kommentarer
Postat av: Magnus Larsson

Tycker att det är smaklöst att man så tvärsäkert målar ut f.d. arbetsmarknadsministern som sexköpare bara för att en kvällstidning har fört fram mycket tvivelaktiga "bevis".



Jag försvarar på intet sätt det som Sven-Otto Littorin har gjort, OM han nu har gjort det.



Men jag trodde att man var oskyldig tills motsatsen har bevisats i det här landet men så är tydligen inte fallet när politiska motståndare och Socialdemokratiska tidningar försöker samla billiga politiska poäng.

2010-07-15 @ 21:45:59
Postat av: Anton Holmgren

Jag måste ändå försvara Yvonne i denna frågan. Jag tycker inte Yvonne försöker ta billiga politiska poäng i denna frågan.



Det Yvonne är kritiskt till i inlägget är ju att Sven-Otto Littorin agerat som han gjort. Oavsett om han har begått sexbrott eller inte så har han agerat på ett sätt som aldrig är bra för sig själv eller sitt parti.



Sven-Otto Littorin hade en presskonferens och pratade där om sina barn och att media hade skrivit så mycket om hans barn, men det visade sig ju att det inte var någon som hade nämnt namnet på hans barn utan bara sagt att han hade tre barn.



Men Sven-Otto Littorins uttalande gjorde ju att barnens namn hamnade i nästan alla tidningar och det har han fått kritik för.



Angående Socialdemokratiska tidningar så har man kritiserat regeringens agerade, då det visade sig att Fredrik Reinfeldt hade mörkat det han visste.

Fredrik Reinfeldt sa i flera intervjuer att det ända han visste om Sven-Ottos avgång var det, Sven-Otto själv hade sagt på presskonferensen.



Men Fredrik Reinfeldt sa senare när dessa anklagelser om sexbrott kom ut att han känt till det från första början.



Jag tycker personligen att debatten borde handla om var de etiska gränserna ska gå för vad du som offentlig person ska behöva utsättas för. Jag menar ska man behöva planera från tidig ålder att man ska hålla på med politik? Om man har något som helst skelett i garderoben så kommer ju tidningarna skriva om det ganska snart.

2010-07-15 @ 22:03:37
Postat av: Magnus Larsson

Du har rätt i ditt sista stycke Anton, där kan jag bara hålla med dig.



När det gäller det där om Socialdemokratiska tidningar så åsyftade jag att det var Aftonbladet som publicerade hela historien. (Och jag vill bara säga att jag inte är så naiv att jag tror att en borgerlig tidning inte skulle ha gjort samma sak om det hade varit en Socialdemokratiskt minister, jag är tyvärr övertygad att så hade skett.)



Jag menar att det är oetiskt av Aftonbladet att publicera det hela utav flera olika anledningar.

1. Sven-Otto Littorin upphörde enligt min mening att vara en offentlig person i samma sekund som han lämnade in sin avskedsansökan.



2. Han kommer aldrig kunna bli rentvådd, och det vet Aftonbladet om. Han förnekar brått och eftersom detta ev. brott redan är preskriberat kommer han aldrig att kunna bli friad i en domstol. Han kommer heller aldrig att kunna vinna ett civilrättslig process mot kvinnan som pekar ut honom efterson hon skyddas av Aftonbladet med hjälp av källskyddet.

Han kan möjligtvis driva en process mot Aftonbladet men jag tror inte att det är möjligt.



Med andra ord så kommer han alltid att vara stämplad som sexköpare oavsett om han verkligen är det eller inte.



3. Lena Melin påstår att Aftonbladet aldrig skulle ha publicerat uppgifterna om Littorin hade förnekat det hela, det gjorde han via en pressekreterare dagen innan han avgick och ändå publicerades uppgifterna.



Jag kan tyvärr inte dra någon annan slutsats av detta än att Aftonbladet försöker att skaffa billiga politiska poäng åt oppositionen. Vidare så är jag också ganska övertygad att om Littorin inte hade avgått direkt så hade uppgifterna heller inte publicerats mitt under sommaren utan i månadsskiftet augusti/september.



Sedan en kort kommentar till min kritik av Yvonnes inlägg. Hon skriver "Den dagen tidningarna ställer en obehaglig fråga är inte när de vill ha ett svar – det är när de redan vet svaret, så att säga sanningen är det bästa man kan göra.". Detta tolkar jag som att hon är övertygad om att Littorin är skyldig och hon målar också ut honom som det, och jag menar att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad.

2010-07-18 @ 20:12:19
Postat av: Anton Holmgren

Precis som du säger gäller detta all media oavsett politisk färg och därför behövs denna debatt.



Jag kan inte hålla med om att han inte längre var en offentlig person. Pressombudsmannen har också uttalat sig i detta och i det uttalandet delar hon min åsikt.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3615&grupp=9635&artikel=3853728



Jag hör inte att du klagar när tidningar skriver om Göran Persson.



Han kan stämma Aftonbladet för förtal, vilket jag tror han har gjort. Jag kan bara hålla med om att det är olyckligt det som har hänt, men det krävs en debatt om dem etiska gränserna. Jag tycker det är fel att man ger Socialdemokraterna skulden för detta för det är inte vi som har drivit detta.



Angående punkt 3 kan jag bara säga vad jag har läst i olika medier. I medier har det rapporterats om att Aftonbladet har lovats en träff med ministern. Ministern ska dock ha ställt in flera gånger väldigt plötsligt. Det fanns en film där en reporter försöker ställa frågor men ministern svarar bara att han inte kommenterar sånt.



Försöker Moderaterna ta billiga politiska poäng när man sprider falsk information om Mona Sahlin? Försöker Centerpartiet ta billiga politiska poäng, när Mauds bästa argument i en valkampanj är att Lars Ohly kan få alla ministerposter själv om dem rödgröna vinner valet?



Jag skulle tro att Yvonne menar att tidningar och annan media ofta har en färdig agenda och artikel när dem ställer frågor. Man ska aldrig undvika att svara på frågor för då riskerar det att utvecklas till något värre än det ursprungliga.



Detta är en gripande artikel, där man nämner just detta med färdiga artiklar som man bara vill ha bekräftade. http://www.dn.se/livsstil/livsstilsreportage/jag-fick-als-men-an-ar-jag-inte-dod-1.1138891

2010-07-18 @ 23:55:28
Postat av: Magnus Larsson

Tro mig, jag har kritiserat olika medier och andra för att man har bedrivit någon form av hetsjakt på Göran Persson för att han numer bor på en herrgård och inte lever efter "den rena socialdemokratiska läran". (kom inte på något bättre uttryck)



För mig är det skit sak samma var och hur han väljer att bo. Om han nu vill uppfylla en dröm som han har haft så är ju det helt självklart upp till honom och ingenting som varken människor eller media ska bry sig om.



Jag ger inte Socialdemokraterna skulden för publiceringen, däremot så anser jag att vissa socialdemokrater försöker att använda det inträffade för att samla politiska poäng, och ja, vissa moderater försöker att smutskasta Mona Shalin och det är lika jävligt det, det hör inte hemma i politiken. När det gäller ditt påstående om Centerpartiet så ska jag i ärlighetens namn säga att det är något jag helt har missat, men stämmer det så har jag samma inställning där som jag har när det gäller smutskastningen av Mona.



Anledningen till att jag reagerar så starkt på detta är att jag blev politiker för att kunna påverka och diskutera politik, jag tycker det är roligt att ta debatter när det finns lite olika ståndpunkter och jag ryggar inte för om debatterna blir lite hård, jag kan rentav tycka att det är kul. Men, debatten måste handla om politik och att det är varandras åsikter som vi attackerar och inte personen i fråga.



Tyvärr så upplever jag att politiken har blivit smutsigare under senare år, det är inte längre bara åsikterna som attackeras utan också personerna. Det är nästan viktigare att hitta något skit om en politisk motståndare än att komma på en lösning på ett problem, t.ex. arbetslösheten.



Detta tycker jag är skrämmande och därför så reagerar jag som jag gör när media och politiska meningsmotståndare försöker plocka politiska poäng på andra människors misstag och olyckor.

2010-07-19 @ 13:56:54
Postat av: Anton Holmgren

Jag måste bara fråga, när blev det icke socialdemokratiskt att bo på herrgård? Socialdemokratin är så mycket större än vart du bor, socialdemokratin handlar om samlade krafter för en bättre värld.



Jag håller med att det är roligare att diskutera sakfrågor, men den debatten kommer aldrig upp för media väljer inte att skriva om sakfrågor.



Jag tycker tyvärr att media har för mycket makt när det kommer till att förut budskap till vanliga personer.



Jag kritiserar inte Littorin för det påstådda brottet, men för hans agerande. Likaså kritiserar jag regeringen för sitt agerande kring frågan.



Jag vill påstå att många socialdemokrater gick ut och försvarade Littorin till en början, när det handlade om hans barn, men sen gick man ut och sa att man var besviken.



Angående tidningarna och medias agerande, så är ju inte Aftonbladet själva i denna härva utan det är ju flera tidningar som har sålt lösnummer på detta.



Frågan som blir aktuell i och med denna skandalen är ju Fredrik Reinfeldts omdöme när han väljer statsråd. Tidningarna har ju återigen börjat skriva om antalet ministrar som har fått avgå.

2010-07-20 @ 21:38:36
Postat av: Magnus Larsson

Självklart är socialdemokratin så mycket mer än vad du bor, och det jag skrev var i grunden inte mina ord utan delar av den kritik som har riktats mot Göran Persson ifrån olika håll.



Jag måste säga att jag förstår varför Littorin agerade som han gjorde, du kommer aldrig någonsin att hitta en minister i världen som avgår och på en presskonferens säger att han/hon avgår på grunda av han/hon kommer att anklagas i media för något brott som denne anser sig oskyldig till.



Jag tror på Littorin när han säger att han avgår för sina barns skull. Haans familj har genomgått en svår skilsmässa och genomgår en vårdnadstvist och jag är säker på att hans barn inte har mått bra av detta. Han har också sagt i efterhand att anklagelserna var droppen som fick bägaren att rinna över och han avgick för att försöka stoppa publiceringen, för att skona sina barn. Som sagt, jag tror honom när han säger detta.



Vad gäller regeringens agerande så har jag mycket svårt att se vad dom skulle ha gjort annorlunda. Reinfeldt fick en förklaring av Littorin i samband med att han avgick. Vi det tillfället hävdade Littorin att han var oskyldig och det har jag full förståelse att han trodde på. Då är det inte en statsministers sak att gå ut i media och måla ut en före detta minister som brottsling. Det är polisens sak att utreda brott och man är oskyldig tills motsatsen är bevisad.



När det gäller tidnigarna så riktar jag ju här min kritik mot Aftonbladet för att man publicerade hela historien och du får säga vad du vill men jag är säker på att det fanns en politisk baktanke med detta. Men precis som jag skrev tidigare, den här gången råkade det vara aftonbladet men det hade kunnat vara vilken tidning som helst.



Vad gäller Reinfeldts omdöme att utnämna ministrar så har jag inget att klaga på. Om jag inte räknar fel så är det nu 4 ministrar som har avgått under den här mandatperioden. Två redan efter någon vecka och jag måste säga att jag tycker att det var för en skitsak, nämligen en obetald TV-avgift men drevet gick ju som bekant ganska hårt då. Odenberg avgick på grund utav att han inte tyckte om att anslagen till försvaret minskades i budgeten. Meningsskiljaktigheter kommer alltid att finnas inom en regering och det har också hänt tidigare att ministrar har avgått på grund av detta, det är inget märkvärdigt.

När det gäller Littorin så är han som sagt inte bevisad skyldig och för övrigt har han gjort ett utmärkt jobb inom regeringen (förstår att du inte håller med om detta men det har ju å andra sidan andra orsaker).

2010-07-21 @ 22:21:42
Postat av: Anton Holmgren

Jag tror inte heller att man hittar en minister, som säger att den misstänks för ett brott och därför avgår. Kritiken mot Littorin handlar ju om att han anklagade media om att hänga ut hans barn, men ingen hade ju nämnt namnen på hans barn utan bara sagt att det han hade 3 barn. Littorin har ju fått kritik för att under presskonferensen gömma sina barn och hänga ut dem själv. Hans barn fick ju alla uppmärksamhet och var omtalade i nästan all media efter hans avgång.



Jag förstår också att det inte Reinfeldt sak att gå ut och säga att en minister har avgått pågrund av att den kan komma obehagliga anklagelser genom media. Reinfeldt skulle dock inte ha sagt som han gjorde. Han sa i flera intervjuer att det bara visste om det som Littorin sagt under presskonferensen vilket visade sig vara en lögn.



Då måste jag fråga var fanns den politiska baktanken när Aftonbladet idag publicerade att Vänsterpartiet har flest riksdagskandidater hos kronofogden?



Absolut kan ministrar avgå och det är helt naturligt, men ministrar har ju fått avgå av speciella anledningar. Odell avgick ju pågrund av att han inte tyckte likadant vilket är helt okej, men de två första ministrarna avgick på grund av

brott, både tv-licensen och svartjobb. Den fjärde ministern anklagas för brott.



Jag tycker inte att regeringen och Reinfeldt framstår som trovärdiga när man gick ut i valkampanjen 2006 och skulle sätta ditt fuskarna.



Förövrigt så tycker jag också att kvinnorna som avgick i början av mandatperioden blev orättvist behandlade. Eftersom kvinnorna tvingades avgå tycker jag även att man skulle tvingat bort Anders Borg och Tobias Billström som hade begått precis samma brott.



Du har helt rätt i att jag inte tycker att Littorin har uträttat något bra, men jag tycker det är bra att han har stoppat CUF idiotiska planer på att avskaffa LAS och halvera lönen för unga.

2010-07-21 @ 23:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0