Anna Hedh bloggar

Blev glad när jag läste i Östran om SSU:s  och Kalle Längbergs utspel i Kalmar igår. Det påminde mig om när jag själv började engagera mig politiskt som 27-åring. Jag var verkligen ”taggad”, hade många idéer och brann för att vara med och påverka till det bättre. På den tiden var jag fritidsgårdsföreståndare och en stor anledning till mitt politiska engagemang var just att jag ville göra det bättre för barn och ungdomar. Jag hade tidigare kämpat för att alla ungdomar som ville skulle få sommarjobb i kommunen, jag försökte starta upp en jobbjour för dem, men det gick kommunen emot. Tillsammans med ungdomarna försökte vi få till ett allaktivitetshus där unga och gamla kunde samsas under samma tak och vara till nytta för varandra men det fick vi heller inget gehör för.

När jag sedan tog plats i kommunstyrelsen som yngsta ledamot insåg jag att det verkligen behövs yngre personer i politiken som står upp för barn- och ungdomars intressen, för det är inte alltid som de äldre ser och förstår dess behov.

Sverige har skrivit på FN:s barnkonvention som antogs av generalförsamlingen 1989 och gäller alla upp till 18 år. Barnkonventionen ska säkerställa de ungas rättigheter, att alla barn har rätt att överleva och utvecklas. De har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Alla unga ska ha rätt att uttrycka sina åsikter i frågor som berör dem etc.

Barn och ungdomar i Sverige har det mycket bättre än många i den övriga världen men det betyder inte att vi Svenska politiker inte behöver påminnas om barnens och ungdomarnas situation.

Barn och ungdomar utgör en stor del av befolkningen och de måste få möjlighet att vara med i beslutsprocessen. När en kommun t.ex. ska bygga nya cykel- och gångbanor eller sätta upp gatlyktor, är det ofta barn- och ungdomar som vet bäst. Barn och ungdomar måste kunna påverka sin vardag oavsett ålder därför måste vi politiker hitta reella möjligheter för att de ska kunna vara med och påverka . Dagens politiska process är inte alltid rolig eller lätt för barn- och ungdomar att förstå därför måste vi hela tiden försöka hitta nya och bra metoder och därför behövs också ungdomar på valbar plats på kommun, landstings, riksdagens och EU:s valsedlar. Det är alldeles för få unga representerade i politiken och för att citera karl Längberg i Östran idag ”med fler ungdomar i riksdagen hade Fredrik Reinfeldt aldrig vågat påstå att ungdomsarbetslösheten är en synvilla”.

Inför valet den 19 september finns det många frågor som i allra högsta grad berör ungdomar, inte minst jobbfrågan, var fjärde ungdom är arbetslös. Det behövs fler bostäder för unga, man vill inte bo hemma hos mamma och pappa hela livet. Man måste också ha rätt att misslyckas och få en andra chans när det gäller studier mm. Det behövs en bättre miljö- och klimatpolitik, det är det unga som ska leva i framtiden med det som vi ”gamla” politiker tar beslut om idag.

Det behövs beslutfattare i alla åldrar men ungdomarna är underrepresenterade därför kommer jag att rösta på Karl Längberg i riksdagsvalet den 19 september!

Det kan du också göra!!

Anna Hedh (s), EU-parlamentariker

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0