Kan Maud Olofsson övertyga Magnus Larsson?

Nu har det gått några år sedan mitt medborgarförslag ”låt eleverna sätta betyg på sina lärare” behandlades i kommunfullmäktige.

 

Idag kan man läsa Maud Olofsson uttalande i svenska dagbladet där hon förespråkar precis detta, roligt att någon inom alliansen förstår fördelen med ett sådant upplägg.

 

Genom att låta eleverna betygsätta sina lärare, får inte bara eleverna en större förståelse för betygsinstrumentet utan även lärare får möjlighet att skapa en bättre undervisning som i sin tur leder till en högre kunskapsnivå hos eleverna.

 

Emma Nilsson

 


Kommentarer
Postat av: Jimmy

Visst är tanken god, men jag tror inte att det kommer fungera i praktiken. Ska man verkligen lägga det ansvaret på eleverna, och finns det inte en ganska stor risk att eleverna sätter betyg på läraren utifrån det som de själva fick i betyg? (särskilt på högstadiet)

Nu vet jag ju inte vad som menas med "betyg", men att bara sätta IG/G/VG/MVG på en lärare är meningslöst. På kursutvärderingarna i slutet av varje kurs kan eleverna anonymt säga vad de tycker, räcker inte det?

2011-01-04 @ 18:58:18
Postat av: Emma Nilsson

Min tankte med motionen var att förbättra undervisningen genom att eleverna då skulle kunna utvärdera lärarens undervisning och upptäcka eventuella brister som då skulle kunna förbättras och på så sätt ge eleverna en bättre undervisning.



Min erfarenhet av kursutvärderingar är att de fungerar bra på högskolan men inte genomförs på gymnasiet i önskvärd utsträckning och i princip inte alls på högstadiet.



Och andra sidan så innebär detta att lärarna får uppleva vad betyg betyder och framförallt vad orättvisa betyg leder till. Som sagt syftet är att tillsammans förbättra skolan för både lärararna och eleverna.

2011-01-04 @ 19:48:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0